Dag 1 in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lauke Dun - WaarBenJij.nu Dag 1 in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lauke Dun - WaarBenJij.nu

Dag 1 in Budapest

Door: Lauke

Blijf op de hoogte en volg Lauke

31 Augustus 2015 | Hongarije, Boedapest

Hier is 'ie dan, mijn eerste reisverslag!

Na een enorme meeting op vliegveld Eindhoven (18 personen, waarvan we 13 mensen tot het uitzwaaicomité benoemd hebben) was het tijd voor het inchecken van de koffers. Daar stond de eerste aangename verrassing ons al op te wachten: één van de koffers vertrok op de lopende band terwijl deze nog van naam en vlucht voorzien moest worden. Hierdoor was de eerste lachbui alweer een feit, omdat de mevrouw achter de balie achter de koffer aan ging rennen.

Na het afscheid een goede vlucht gehad naar 'ons plekje' voor de komende paar maanden. Hoewel wij dachten dat deze mooie stad op zijn Nederlands kon worden uitgesproken, kwamen we er door het welbekende en gebrekkig Engelse praatje van de stewards en stewardessen in het vliegtuig al vrij snel achter dat we niet op weg waren naar Boedapest, maar naar Budapesjjjt. I think we're gonna love the pronunciation of 'our city'...

Aangekomen op Budapest Airport de bagage opgewacht en op zoek gegaan naar vervoer om met deze hutkoffers- en tassen bij ons appartement te komen. 10 koffers en 5 tassen in een taxibusje vervoeren voor de prijs van 5 passagiers? No way, dat ging hier in Budapest niet gebeuren. We moesten voor 8 passagiers betalen, maar na onze directe kennismaking met de Hongaarse Forint (munteenheid) bleken de prijzen erg mee te vallen en besloten we dankbaar van deze service gebruik te maken.
De taxichauffeur was echter niet erg vriendelijk, dus werden de gehoorde verhalen over de dagelijks chagrijnige gezichten in Budapest (en heel Hongarije) direct in de praktijk ervaren! Ook reed meneer op een zeer zekere buitenlandse manier (kriskras over de weg voor het toepassen van inhaalmanoeuvres) en met volle snelheid om maar zo snel mogelijk weer de volgende klanten te kunnen vervoeren. Tsja, geld blijft geld hè! Echter was de stad, die we vanuit de taxi met een vluchtige blik bekeken hebben, op het eerste gezicht erg mooi. Ook waren we allang blij dat we gedurende de reis nauwelijks met onze koffers hebben moeten 'struggelen'. Althans, een halfuur later was dat wel anders...

Ons smsje met daarin onze aankomsttijd was niet aangekomen bij onze 'huisbaas', dus avontuur 2 was een feit! Die Hongaarse nummers zijn maar raar... Gelukkig konden we hem via een belletje wél snel te pakken krijgen en beloofde hij er 20 minuten later te zijn. Inmiddels was het een uur of half 10, dus de hoogste tijd om de etensgeuren, die we rondom ons appartement volop geroken hadden, op te gaan zoeken en een broodje gyros te gaan kopen bij 'Hello Gyros', 2 meter van ons appartement vandaan. De beleefde werknemer knoopte direct een gesprek met ons aan en was enorm blij met ons. Hij hoopte ons vaker bij hem in de zaak te zien en begroet ons nog elke dag als we er langslopen. Een van de weinig attente Hongaren tot nu toe!

Bij aankomst van onze huisbaas kwam de volgende blunder alweer aan het licht. Hoewel we deze meneer in al onze berichtjes Sean genoemd hebben, bleek hij Ariel te heten (een naam die voor ons zijn achternaam leek). Anyway, we hebben erom kunnen lachen. Na een voorstelronde werd duidelijk dat wij de komende maanden geen gewichten meer nodig hebben om onze spieren te trainen: we bleken op de derde (bovenste) verdieping van het complex te wonen en mochten onze loodzware koffers van vaak 28 kilo per stuk maar liefst 7 trappen omhoog sjouwen. Geen pretje, al helemaal niet omdat het die dag 32 graden was geweest en de lucht nog steeds erg klam aanvoelde. Pas na een paar dagen merkte ik dat de spierpijn toch echt daarvan geweest moest zijn...
Gelukkig hielp de attente, een tikkeltje verlegen Hongaarse huisbaas mee en heeft hij als echte gentleman een aantal van onze koffers naar boven getild.

Eenmaal boven maakten we met bezwete gezichten kennis met ons appartement. Onze eerste indruk volgde al snel: groot, modern en goed gemeubileerd. Er waren echter nog wel 'cleaning ladies' aan het werk, want eigenlijk volgde de eerste grote 'stress-situatie' al een paar uur voor ons vertrek naar het vliegveld. Onze huisbaas stuurde een berichtje in onze Facebook groepschat dat er nog één jongen in ons huis aanwezig was en dat hij de volgende morgen vroeg weg zou gaan. Maar dit was niet afgesproken! We besloten er meteen werk van te maken en hem een berichtje te sturen dat dit niet zo afgesproken was met een foto van het contract erbij. We hadden 'ons appartement' immers al vanaf 28 augustus gehuurd, dus het had allang leeg moeten staan! We kwamen er al snel achter dat onze huisbaas graag meteen alles voor ons wilde regelen om het ons naar ons zin te maken, want ook in deze situatie geldt: geld is geld! Dus heeft hij de jongen gevraagd dezelfde dag nog het appartement te verlaten en daarna 'cleaning ladies' ingehuurd. Toch vragen we ons nog vaak af of die jongen voor diezelfde avond nog een slaapplek heeft kunnen regelen. Best sneu voor hem...

Anyway, op het eerste gezicht zag alles er schoon uit. Na het tekenen van het huurcontract en de overhandiging van de sleutels eerst een groot glas van het o zo bekende en niet meest fantastische buitenlandse chloorwater gedronken. We moesten toch wat met onze enorme dorst en gebrek aan besef van de winkels en hun openingstijden in onze omgeving... Het was eerlijk gezegd nog best te doen met wat limonade uit onze verzameling Mini Karvan Cévitam van de Albert Heijn!

Toen de 'cleaning ladies' en onze huisbaas vertrokken waren met grote zakken met was, hebben we de kamers bekeken. Op de eerdere foto's van het appartement en de plattegrond waren alle slaapkamers even groot, maar dit was echter niet helemaal de waarheid. Het verdelen van de kamers werd dus nog wel een probleem... We kwamen er niet helemaal uit (ach, dit hoort er ook bij!), dus besloten we te loten. Inmiddels hebben we onze kamers allemaal persoonlijk gemaakt en zijn we meer dan tevreden met de grote ruimte die we allemaal voor onszelf hebben :)

Na de nodige appjes, skypesessies en facetime-gesprekken met ouders en andere geliefden gepleegd te hebben, hebben we om de beurt een frisse douche genomen en zijn we allemaal ons bed in gegaan. Bijtanken voor het volgende avontuur. Let's get started for our first day in Budapest! :)

Liefs!

• 07 September 2015 - 12:30

Irma:

Hoi Lauke,

Het is dat je 7 trappen op moet om op je kamer te komen, anders was ik je komen opzoeken, ha ha.
    Een hele fijne tijd in Boedapest.

Liefs van Snuf, Yum Yum, Koko en Irma.