Dag 13 in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lauke Dun - WaarBenJij.nu Dag 13 in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lauke Dun - WaarBenJij.nu

Dag 13 in Budapest

Door: Lauke

Blijf op de hoogte en volg Lauke

12 September 2015 | Hongarije, Boedapest

Okee... Ik moet toegeven, ik loop alweer achter met het opschrijven van alle leuke, gekke en bijzondere dingen die we hier meemaken, dus wordt het tijd voor een paar nieuwe updates. Hopen dat ik deze taak in één avondje kan volbrengen. Mijn Krot Kapotgenootjes wachten als trouwe volgers met smart op mijn nieuwe verhalen, dus kan ik hen en de rest van mijn lezers natuurlijk niet blijven teleurstellen...

Goed, we zijn gebleven bij de zaterdag. De twee M'etjes onder ons, ook wel de mama's van ons huisje genoemd, waren mee op welkomstweekend naar het Hongaarse Eger. Logischerwijs hadden de drie L'etjes daarom dit weekend Krot Kapot voor zich alleen, dus besloten we er een gezellig weekendje van te maken. Helaas liep dit plan op zaterdagochtend al enigszins in de soep omdat de griep één van ons behoorlijk had geteisterd. Als echte bikkels zijn we alsnog na een flinke uitslaapsessie en een stevig ontbijt met zijn drieën richting WestEnd, het schijnbaar grootste winkelcentrum van Budapest, gereisd om onze zaterdagmiddag hier al shoppend te besteden. Hier hadden we ten slotte al vanaf vrijdagavond naar uitgekeken, dus moesten en zouden we hierheen gaan...

Na een rondje in de H&M (ja, alweer) te hebben gelopen en de broodnodige kledingstukken afgerekend te hebben, hebben we de winkelmiddag met zijn tweeën voort moeten zetten en is ons zieke huisgenootje toch maar terug haar bed in gegaan in de hoop de griep zo snel mogelijk de baas te worden. Vanaf dat moment hebben Tiny en Lau (ondertussen de naam waar ik in huis naar luister) nog een aantal kledingwinkels met zijn tweeën bezocht. Of nouja, ik moet eigenlijk zeggen Tiny en Lau en Liesie, aangezien ik met deze bijnaam als twee personen beschouwd wordt. Volgen jullie het nog? Thanks to Liesie voor deze toepasselijke koosnaam die aan het eind van deze Erasmusperiode vast nog steeds voor mij gebruikt zal worden! Het was in ieder geval een goed idee, aangezien we nu minder kans hebben op spraakverwarring wanneer we elkaar roepen in huis. Het zal in ieder geval minder voorkomen dat de 'verkeerde L' reageert, haha :)

Na deze toch enigszins verwarrende toelichting over onze bijnamen is het tijd om weer to the point te komen en de rest van onze zaterdag op papier te zetten. De winkelronde werd afgesloten met een bezoekje aan de Aldi voor de avondboodschappen. Echter kon dit volgens een groepje jongemannen in de tram niet gebeuren vóórdat we iets op het shirt van één van de jongens hadden geschreven. Het bleek dat hij die avond een vrijgezellenfeestje had en daarvoor op deze late namiddag nog moest proberen om enkele motto's en berichtjes op zijn shirt te scoren. Wij konden het natuurlijk niet laten om een Nederlandse 'gelukskreet' op te schrijven, maar gelukkig was dit voor de heren ook geen probleem. Wij wensten de jongen in kwestie een 'Geniet ervan! xx' toe en liepen al lachend de tram uit. Een nadere toelichting: een bepaald persoon op Facebook post dagelijks nogal typische uitspraken waarvan het motto 'Geniet ervan! 'xx' vrijwel altijd deel uitmaakt. Daar hebben wij een paar avonden daarvoor de slappe lach om gehad en sindsdien wordt deze kreet dagelijks in onze slaap-lekker-wensen aan elkaar verwerkt.

Die avond een makkelijk, Hollands maaltje gegeten en me daarna toch maar gewaagd aan het volbrengen van mijn taak op het schoonmaakrooster voor deze week. Tiny en Lau was deze week de gelukkige en mocht de rol van de wc-chef op zich nemen! Feestje!
Met de nodige schoonmaakspullen onder mijn arm heb ik mijzelf op een grondige poetsbeurt van de drie wc's gestort om deze onaangename taak vervolgens af te kunnen sluiten met een lekker glaasje wijn. Jaja, de avond was inmiddels gevallen, dus de eerste beruchte fles kon weer opengemaakt worden. En in het weekend is alcohol voor ons als studenten natuurlijk 100% legaal, dus konden we er eigenlijk niet meer omheen.

Rond een uurtje of half 12 samen met Liesie besloten een 'klein drankje' te gaan doen bij pub & club Instant, die volgens vele omstanders en bekenden hoog staat aangeschreven in Budapest en zeker de moeite van een bezoekje waard is! Hoewel we de route alleen in ons hoofd opgeslagen hadden en toch al de nodige drankjes gehad hadden, hadden we niet verwacht dat we in één keer bij Instant aan zouden komen, maar verbazingwekkend is dit ons toch gelukt. We waren dan ook als één van de eerste feestgangers binnen en besloten wat te drinken te halen. Echter moest er, ons kennende, die avond wel een keer verdwaald worden, en dit was inderdaad het moment! Het gebouw lijkt op het eerste gezicht niet zo groot, maar de danszalen waar wij naar op zoek waren, leken goed verborgen te zijn. We kwamen na een aantal rondjes telkens weer in de technozaal terecht, maar aangezien wij toch een andere muzieksmaak hebben, gaven we de hoop op en besloten we de weg naar de andere danszalen schaamteloos te gaan vragen.

De zaal waar de muziek meer in de richting kwam van onze smaak, was helaas nog erg leeg. In eerste instantie hadden we dan ook niet verwacht dat we heeeel lang zouden blijven, maar alleen een paar dansjes zouden doen. Dit idee werd echter van de plank geveegd toen de zaal binnen no-time volgestroomd was met mensen. De muziek werd bekender en beter, de mensen waren gezellig, even later nog een clubje verlate Nederlandse vakantiegangers ontmoet en geprobeerd om Italianen een foto van ons te laten maken. Dit was echter niet heel succesvol, maargoed, we hebben de herinneringen nog op vage en/of niet zo charmante foto's, haha!

Rond een uur of 3 checkten we bij toeval de tijd en dit hebben we daarna niet meer gedaan omdat we ons prima vermaakten. We hadden geen idee hoe laat we leefden, tot we rond de dus onbekende sluitingstijd van Instant tussen de stroom diehards naar buiten liepen en zagen dat het licht was. Uhh... Liesie, hoe laat is het? Half 7?!?!?! Oeps... Dit hadden we niet helemaal zo voorspeld. Echter is dit wel een teken van een zeer geslaagde avond!

Snel richting de tram gelopen, die hier overigens alweer gestart was met rijden na een korte tussenperiode van 04.30u tot 06.00u, en ons naar ons bedje begeven. Oja, bij onze uitstaphalte nog even een praatje gemaakt met een Braziliaan die blijkbaar onze overbuurman is. Om 7 uur 's ochtends... Kan allemaal!

Om kwart over 7 was het toch echt tijd om te gaan slapen.

Sweet dreams :)