Dag 22 tot en met 28 in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lauke Dun - WaarBenJij.nu Dag 22 tot en met 28 in Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Lauke Dun - WaarBenJij.nu

Dag 22 tot en met 28 in Budapest

Door: Lauke

Blijf op de hoogte en volg Lauke

02 Oktober 2015 | Hongarije, Boedapest

Oké, ik ben er nu al achter dat zelfs het schrijven van weekverslagen een enorme klus is... Maar goed, onder het mom van 'leuk voor later' zet ik vrolijk door en zal ik jullie via dit verslag op de hoogte brengen van de leukste en belangrijkste gebeurtenissen uit de vierde week in Budapesjjjjt.

Maandag 21 september
Pas na deze ochtend kwam ik erachter hoe jammer ik het vind dat we tot en met januari geen stage zullen lopen.. Wat was het leuk om ons weer even twee uurtjes in de kinderwereld te wanen tijdens een klassikaal bezoek aan een school voor speciaal basisonderwijs. In kleine groepjes bezochten we allemaal twee klasjes (één met wat meer en en één met wat minder zichtbaar beperkte kinderen). De kinderen waren erg verschillend, maar wel enorm opgewekt en tegelijkertijd nieuwsgierig. We hebben met ze gespeeld, gedanst en gezongen en zijn met begeleidsters en leerkrachten in gesprek gegaan over hun speciale behoeften en manieren van leren. Deze ochtend heeft mij dan ook niet alleen wijsheid, maar voornamelijk vrolijkheid en liefde van de kinderen opgeleverd.

Een minder goede en nuttige zet van school waren de twee erop volgende tussenuren met het uitzicht op een lang college van 1 tot kwart over 4. Gelukkig was het weer een prachtige dag en lokte het dichtstbijzijnde park ons met veelbelovende koude drankjes en hapjes op een gezellig, zonnig terrasje. Helaas kunnen we alweer met minder plezier terugdenken aan het personeel en organisatie van de keuken... Oké, zo erg was het allemaal niet, maar wel vreemd. We smachtten namelijk naar broodjes ei, maar bij het opnemen van de bestelling moesten we er al gauw genoegen mee nemen dat de eieren in de keuken op waren. Enigszins teleurstellend... De keuzes op het gebied van pannenkoeken zagen er ook goed uit, tot we al gauw voor onszelf bedachten dat ook deze niet zonder eieren gemaakt zouden kunnen worden. We wilden al bijna opnieuw de kaart doorbladeren, toen de serveerster vrolijk wegliep en zei dat de pannenkoeken eraan kwamen. Geen eieren, wel pannenkoeken? Ergens klopt het nog steeds niet helemaal... Achja, gelukkig kwam het flensje met hazelnootijs en nutella als een welkome lunch en hebben we erna nog even het toeristische Hero Square (zie foto's) bezocht alvorens af te reizen richting school voor een middagje Language Development and Disorders. Hopen dat het deze keer net zo interessant was als het vorige college...

Dit was het gelukkig wel, al blijft het 3 uur lang luisteren naar de Engelse taal je hersenen als het ware opvreten, dus liepen we om kwart over 4 opgelucht de frisse lucht in. Niet alleen met een hoofd vol informatie, maar ook met een hoofd zo leeg als ik weet niet wat om nog maar iets op te kunnen nemen. Maak ik ook nog eens kennis met mijn eigen concentratieboog, in plaats van met die van mijn stagekinderen, haha.

Eigenlijk een slechte gewoonte net na het aanschaffen van een sportpas, maar wij konden het na deze 'zware' schooldag niet meer opbrengen om onszelf in onze sportkleding te wurmen voor een fantatieke les zumba. Met een avondje chillen is nog steeds niks mis... Lekker gegeten en daarna ons bed in gegaan. Op naar een vrije dag, waar we overigens ook geen problemen mee hebben :). Welterusten!

Dinsdag 22 september
Uitslapen... Het leek eerlijk gezegd alweer veel te lang geleden, maar we hebben er natuurlijk optimaal van genoten! Op deze dag kwam er veel spontaniteit om de hoek kijken, onder het mom van: we hadden geen plannen, maar die ontstonden even later aan de lopende band. Tot 3 uur een film liggen kijken in bed, maar ik was er even later al snel uit, aangezien er geen twee keer aan mij gevraagd hoeft te worden of ik mee wil gaan shoppen!

Na de leukste en natuurlijk bekendste winkels in en uit geslenterd te hebben, waren we een heeeel klein beetje de tijd vergeten. Toch wilden we ons doorzettingsvermogen niet in de steek laten, wat betekent dat we onszelf ertoe gedwongen hebben om alsnog speedy gonzalez de boodschappen te doen, om te kleden en te gaan sporten om de gemiste zumbales toch nog een beetje te kunnen compenseren. Vandaag stond 'Fat Burning' op het programma.. Dat klinkt best dramatisch, maar achteraf gezien was het best een goede work-out voor ons lichaam naast de buikspierenchallenge die we nog steeds getrouw volgen. Hoewel die twee vlak na elkaar weer niet zo'n goede combinatie zijn om spierpijn tegen te gaan...

Bij thuiskomst snel gedoucht, omgekleed en klaargemaakt voor een Spaans avondje bij Nederlandse meiden thuis. We waren uitgenodigd om gezellig met z'n allen tapas te gaan eten, waarbij het aan ieder gezelschap de taak was om kleine hapjes mee te nemen. Bepakt en bezakt stapten we twee uur later de tram in: de ingrediënten voor een grote pan onmisbare sangria en zelfgemaakte pizzabroodjes. We hadden ons dan ook al voorbereid op de nodige vreemde blikken onze kant op, en deze niet zo erge nachtmerrie/droom (hoe je het ook wilt noemen) werd al snel werkelijkheid. Ach, alcohol naar binnen gieten is hier ook een doodnormale gelegenheid in het openbaar vervoer, dus op komen dagen met een veel te grote pan en overheersende etensgeuren zullen de reizigers vast ook op prijs kunnen stellen :).

Bij binnenkomst kwamen we er direct achter dat het ook meteen een internationale avond zou worden: een overvloed aan Nederlanders gemixt met een Franse en Portugese studente. De sangria ging al snel als limonade naar binnen en het sfeertje zat er goed in, ondanks enkele voorbereidingen die nog getroffen moesten worden voor het eten. Een halfuurtje later konden we dan eindelijk ons eigen lopend buffet bezoeken en hebben we genoten van alle lekkernijen: pastasalade, stokbroodjes met kruidenboter, zalmquiche en nog vele andere tapas naast de gerechtjes die we zelf mee hadden genomen.

Hoewel iedereen even later meer dan vol zat, konden we de toetjesgerechten niet aan ons voorbij laten gaan: de chocoladekoekjes en het ijs gingen er overigens goed in.
Na het eten hebben we nog gezellig nageborreld met sangria en wijn en verschillende spelletjes gedaan. De avond eindigde met een aantal potjes 'Bussen', waar wij als Nederlanders blijkbaar genoeg ervaring mee hadden: de bus was (gelukkig) niet al te vaak voor ons bestemd :)

Rond een uurtje of 12 was het tijd om het centrum te gaan verkennen, op zoek naar een leuke en gezellige club waar we tot in de late uurtjes door zouden kunnen feesten, zoals men vroeger gezegd zou hebben. Gelukkig is dat in Budapest niet zo moeilijk! Helaas vielen vele plekken tegen, waardoor we eindigden in Instant, de beruchte plek waar we de vorige keer veel te laat, of eigenlijk veel te vroeg, uitkwamen. Dit keer hielden we het echter niet zo lang vol en konden we rond een uur of half 4 uitgeput ons bed in rollen. We waren niet erg onder de indruk van de drukte en de muziek. Ook waren we niet zo gecharmeerd geraakt door een aantal oude Hongaartjes die uit het niets onze hand vastgepakt hadden om met ons te gaan dansen. Nee bedankt, ons niet gezien hoor!
Ondanks deze kleine teleurstellingen hebben we een vermakelijke avond gehad. :)

Woensdag 23 september
Hoewel we er eerst van baalden dat ons college van de woensdag naar de vrijdag verplaatst was, vonden we het nu stiekem toch wel fijn dat we op deze doodgewone doordeweekse dag onze roesjes uit konden slapen. Een luierdagje na het uitgaan is voor ons bijna hetzelfde als een kersje op de taart, haha :)

Die middag zijn we toch weer van gedachten veranderd: hup, in de benen voor een bezoekje aan het grootste winkelcentrum (ten minste, dat zeggen ze) van Budapest. Alweer winkelen... Wat vinden we dat erg! We weten ook allemaal dat onze koffers te klein zijn om over een aantal maanden nog meer bagage mee te nemen dan op de heenweg, maar onze koopdrang was toch stiekem enigszins hoog op dat moment, dus hebben we onszelf allemaal op één of twee shirtjes getrakteerd. En een eerste bezoekje aan de mac... Slecht, maar wat hebben we genoten van een overheerlijke lunch. Af en toe mag het ook best, want we hadden het er net over dat we gedurende deze eerste maand in het buitenland gezond en gevarieerd hebben gegeten.

Die avond hebben we niet zoveel meer gedaan, behalve enigszins gebaald van het feit dat onze wasmachine alweer (of nog steeds) kapot is en de bergen was zich iedere dag steeds hoger opstapelen. We hebben telkens bijna niets meer om aan te trekken, dus heeft het shoppen ook nog enige noodzaak met zich meegebracht. Hopen dat onze Ariel snel reageert! Slaaplekker! :)

Donderdag 24 september
Vandaag stond er een lange dag school met introductievakken op het programma... Special Educational support for persons with learning difficulties, Changing attitudes in the Hungarian Support System for persons with visual impairment & Introduction into Hospital Pedagogy.Het was een beetje een gekke, chaotische dag, variërend van interessante colleges naar leerkrachten die eigenlijk geen les kunnen geven en een indrukwekkend verhaal van een blinde lerares.

Aangezien we toen we vrij waren de hele avond hebben besteed aan het bijkomen van onze dag, heb ik over deze doodnormale donderdag geen nuttige en interessante informatie te vertellen. De stufi was het lichtpuntje van de dag, maar al gauw beseften we dat de dag erna ons collegegeld afgeschreven zou worden. Feestje! Misschien nu maar weer een tijdje niet winkelen... Goodnight!

Vrijdag 25 september
Yeaah, wat waren we blij toen we vanochtend het weerbericht voor deze dag bekeken. Regen, regen, en nog eens regen. 100% kans gedurende ieder uur. Nu leek het net alsof we weer terug in Nederland waren... Oké, niet getreurd, het heeft ook wel z'n charme om alle plassen in de straat te ontwijken. Bovendien zijn we nog nooit zo vroeg op school geweest als nu. Regen werkt op de 'renspieren', zullen we maar zeggen! En dat hadden we zelfs allemaal over voor 1,5 uur college: het laatste introductievak (Segregated and inclusive education - an international comparison). Dat bewijst maar weer dat we hier toch wel naar school gaan en colleges volgen en niet 'alleen maar vakantie vieren', haha!

De rest van de dag bestond uit films en series kijken en de kapotte dingen laten repareren door de door ons vrijwel geëiste werklui (Krot Kapot is nog steeds niet Krot Heel/Krot Gemaakt). Tsja, school maakt je erg moe en regenachtige dagen zijn er nou eenmaal om lekker binnen te blijven :). 's Avonds laat nog wel erg kunnen lachen om de droge humor van bepaalde Youtube filmpjes. Je moet wat doen als je even wil wachten tot het 00.00uur is om een belangrijk persoon te feliciteren...

Zaterdag 26 september
De verjaardag van m'n mama! Zoals ik hiervoor vermeld heb, was ik er met mijn Whatsappje vroeg bij. Ik vond het jammer dat ik er na al die jaren niet bij kon zijn, maar ik heb gehoord dat ze een leuke en gezellige dag heeft gehad en met de enige vertraging toch mijn opgestuurde verjaardagskaartje heeft ontvangen! :)

Het feit dat ik er niet bij kon zijn, hebben we maar gecompenseerd door na een herhaling van The Voice (o help, hoe moeten we al die programma's bij gaan houden? RTL gemist draait overuren...) gezellig te gaan lunchen en te 'proosten' op mijn moeder in de Joodse buurt die hier redelijk bekend staat in Budapest. Voor het eerst hebben we kunnen genieten van superlekker Jewish Fastfood en zelfgemaakte limonade met stukjes vers fruit. Hier zullen we dan ook wel vaker terugkomen...

Na de verlate lunch (16.00uur) zijn we nog een aantal kleine straatjes doorgelopen en hebben we vervolgens boodschappen gedaan om die avond weer een voedzaam studentenmaal op tafel te kunnen toveren.

Een paar uur later kwam het spontane idee op gang om gezellig wat te gaan drinken in de huiskamer onder het genot van verschillende muziekjes die al gauw uit onze zelfgemaakte studentenboxen (lees: keukenrol met een gat en flessen met gaten aan weerszijden) galmden.

Rond een uurtje of 11 richting de beruchte cocktailbar gewandeld waar je schijnbaar twee cocktails voor omgerekend 3 euro zou kunnen halen. En dit klopte! Maar eigenlijk zagen de grote 'vazencocktails' er ook wel erg aangenaam uit, dus besloten we er daar gezamenlijk ééntje van te nemen. De 'tapasmeiden' (om ze maar even zo te noemen) waren er ook al, dus schoven we daar gezellig bij aan. De locatie is niet erg gezellig ingericht, maar wel erg comfortabel en ruim, bestaande uit loungebanken en IKEA (hoe kan het ook anders?) tafeltjes om de drankjes op te kunnen zetten. Ook de shotjes zijn er goedkoop en qua smaak origineel, dus konden we ook die niet laten staan. We moeten hier tijdens onze Erasmusperiode natuurlijk zoveel mogelijk ervaringen opdoen, hè!

Een gezellig bijpraat- en chillavondje eindigde dan ook snel in het centrum en een nieuw ontdekte feestlocatie: HelloBabyBar. De naam klinkt erg gek, maar de muziek en ruimte waren het tegenovergestelde. We hebben het hier erg naar ons zin gehad en veel kunnen lachen om gekke lokale typetjes. Rond half 4 was het dan echt tijd om naar huis te gaan. Vroeger dan normaal, maar we waren moe. Slaaplekker :)

Zondag 27 september
Laatste dagje van de week, die natuurlijk weer totaal niet interessant was, dus kan ik niet meer zeggen dan dat deze dag bestond uit films kijken, schoonmaaktaken vervullen, spelletjes doen en eten.
Aangezien het nu al vrijdag is, zal er snel een nieuw weekverslag van week 5 volgen.

Liefs uit Budaaa!